tisdag 17 maj 2011

"Efter 15 år som kontorsslav klarar jag inte en dag utan koffein..."


Det är och kommer alltid att vara många som strävar efter att bli "Sveriges största bloggare" men det finns ju bara EN person och blogg som kommer att få ha den åtråvärda titeln som sitt signum. För att ens ha en chans at bli en aning stor så krävs det hårt jobb dygnet runt, skicklighet och en gnutta tur. Det är inte många som lyckas med dem bedrifterna, men en som lyckats och det med råge är ITbloggaren Tommy k Johansson. Han är inte bara en av de större utan är den största inom kategorin "IT". Ni känner säkert igen honom, och kanske till och med läser hans uppskattade blogg, men hur mycket vet ni egentligen om honom när han inte jobbar med Sveriges största ITblogg? Lär känna Tommy k Johansson i en intervju med oss!
                               
                                                                         TkJ's Blogg
Intervju med Tommy k Johansson – TkJ
















Född:5 mars 1977
Bor: Klavreström, en liten by mitt inne i de småländska skogarna. Född och uppvuxen på småländska landsbygden, och här trivs jag alldeles utmärkt!
Familj: Frun Emma och vår 2-åriga son Hjalmar. Vi har även tre katter; Lemmy, Selma och Kirkegaard
Bloggadress: www.blogg.tkj.se - startades i Maj, 2007


Hej Tommy!


Bloggen
När startades bloggen?
Jag drog igång min IT-blogg i maj 2007.

Hur kom det sig att du startade bloggen?
När jag startade bloggen var jag chefredaktör för tidningen Allt om PC. Jag slogs med det trista i att tryckta tidningar har så lång pressläggning. När jag hittade något coolt program eller fick höra om en spännande IT-nyhet ville jag skriva om det direkt. Därför startade jag bloggen. Från början hade jag aldrig en tanke på att det skulle bli mitt levebröd.

Hade du några andra förslag än ”TkJ” – döpa bloggen till?
Nä, egentligen inte. Det är förmodligen världens sämsta bloggnamn och webbadressen är inte heller så bra, men det tycker jag inte spelar någon roll. Det är förmodligen bara positivt eftersom det gör bloggen mer personlig.

Hade du några aningar att bloggen skulle bli så stor som den är idag?
Nej, verkligen inte! JI början blev jag hyperglad över att någon gång ha över 100 besökare om dagen. Sedan gick det av bara farten.

När märkte du att detta var något du borde satsa på?
Det var någon gång i slutet av förra året, när jag insåg att bloggen började generera märkbart med pengar. Då förstod jag att det skulle gå att kunna leva på bloggen.

Var det en självklarhet att bloggens inriktning skulle vara IT mm.?
Ja, datorer, och sedan Internet, är mitt största intresse och har varit sedan jag fick min första Commodore 64.
Är du nöjd med ditt yrke?
Absolut! Kan man ha ett bättre yrke? Jag jobbar med min hobby – hur coolt är inte det? 
Jaa, hur coolt är inte det...VÄLDIGT i alla fall ;)

Har du något tips till andra bloggare/webbmasters som vill bli stora?
Mitt allra bästa tips är att skriva om något som du brinner för. Om du inte har ett närmast insnöat intresse av det du bloggar om, kommer du med största säkerhet tröttna och misslyckas. Därutöver måste du har ordentligt med tålamod och vara redo att jobba som en häst.

Drömmar och visioner

Som liten, vad var ditt drömyrke?
Jag har alltid velat jobba med att skriva. Det har aldrig funnits något annat alternativ i min värld. När jag sedan fick datorn och fick tag på Datormagazin (den gamla tidningen – inte den som finns idag), och insåg att man kunde jobba med att skriva om datorer, så bestämde jag mig. Då var jag 12 år.

Hur länge kan du tänka dig att fortsätta med bloggen?
Så långe jag tycker det är roligt! Skulle jag tröttna, hittar jag på något annat.



Detta visste ni inte om Tommy - frågor 

Vad är det pinsammaste du varit med om?
Öh… Bra fråga.Jag har sjukt dåligt långtidsminne.

Favoritämnen i skolan?
Inget. Jag avskydde skolan och satt mest och dagdrömde. Låg- till högstadiet var de mest menlösa år jag varit med om. Gymnasiet var bättre eftersom det var enklare att skolka. Behöver jag tillägga att jag inte återvände till skolbänken efter gymnasiet? Med det sagt: skolka inte, stanna i skolan och memorera allt om gamla kungar, grundämnen och geometri, annars går det åt helvete! ;)

Favoritresmålet?
Jag har ingen favorit, för jag är uppväxt med att alltid åka till nya ställen. Jag har aldrig fattat det där med folk som varje sommar åker till samma gamla vanliga camping och gör samma sak som förra året. Jag vill se något nytt!


Säg någonting som du är väldigt stolt över

Hjalmar – vår son. Naturligtvis.

Har du någon form av beroende?
Efter 15 år som kontorsslav klarar jag inte en dag utan koffein… ;)

Vem är du när du inte är den där ”storbloggaren”?
Då är jag en helt vanlig bonnläpp som leker med sonen, lagar mat och diskar, klipper gräset och svär över att blivit väckt av en tokig kattunge.

Beskriv en vanlig dag i ditt liv?

Uh. Jag har inga exakta scheman, eftersom jag får anpassa mina arbetsdagar efter frugans arbetstider. Hon är sjuksköterska och jobbar väldigt konstiga tider. Men en ordinär dag kan börja vid 6:30 när jag blir väckt av Hjalmar, följt av en dagislämning vid 7:15. Därefter åker jag till mitt kontor, där jag sitter och jobbar till 17, då det är dags att hämta Hjalmar på dagis, åka hem och laga kvällsmat. Kanske sätter jag mig i TV-soffan och slösurfar eller skriver lite framåt 1-tiden, då jag får panik över att jag suttit uppe för länge…

Bästa som har hänt i ditt liv?
Återigen – Hjalmar!

Fem snabba

Choklad – Lakrits

Dator – TV – Mobil

Borta – Hemma

Hund – Katt

Vara världens fattigaste men lycklig – Världens rikaste men olycklig
 





Tack Tommy för intervjun!

Fotnot: Alla bilder är tagna av  NicklasAndersson
_________________________________________________________________


/SiP Team

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna!